پراید یکی از خودروهای پرتیراژ بازار ایران است که از مدل‌های نیمه انژکتوری دارای ایسیو بهره می‌برد. در این مقاله به بررسی انواع ایسیوهای پراید و ایرادهای شایع آن خواهیم پرداخت.

پرایدهای نیمه انژکتور

اولین سری‌های پراید که دارای ایسیو بودند، مدل‌های نیمه انژکتوری با ایسیو زیمنس قدیمی بودند که مشابه دوو ماتیز است. ایرادهای شایع این مدل شامل خاموش شدن حین حرکت و قلع مردگی پایه‌های میکرو است. این مشکل‌ها می‌تواند منجر به از کار افتادن موقت موتور شود.

ایسیو پراید ساژم

پرایدهای انژکتوری اولیه دارای ایسیو ساژم S2000 با سه فیش بودند. در مدل‌های ساژم S2000، خاموش شدن خودرو در حین حرکت یکی از ایرادهای شایع بود. این ایسیوها در مدل‌های بالاتر از ایسیو والئو S2000 بهره می‌بردند که دارای مشکلات کمتری بودند.

ایسیو زیمنس پراید

مدل‌های پراید 86 به بالا از ایسیو زیمنس استفاده کردند. این مدل‌ها دارای مدل‌های کد دار و بدون کد بودند و در مدل‌های دو دور فن و تک دور قدیم استفاده می‌شدند. ایسیو زیمنس به عنوان یکی از رایج‌ترین مدل‌ها در پراید استفاده می‌شود و اغلب در عملکرد بهینه خودرو مؤثر است.

ایسیو بوش پراید

در مدل‌های پراید 90 تا 92 از ایسیو بوش استفاده شد. این مدل‌ها شامل نوع تک سوز بوش 7.9.7 و نوع دوگانه بوش 7.4.11 بودند. این ایسیوها به دلیل پیچیدگی و نایاب بودن، تعمیرات دشواری دارند و معمولاً باید توسط متخصصان مجرب تعمیر شوند.

زیمنس بایفیول

ایسیوهای زیمنس بایفیول در مدل‌های دوگانه سوز پراید 92 به کار گرفته شدند و شامل لیبل‌هایی نظیر CA2 و CB6 بودند. این مدل‌ها به دلیل کارایی بالا و توانایی استفاده از دو نوع سوخت، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

زیمنس شبکه پراید

از مدل‌های 92 به بالا، ایسیوهای زیمنس شبکه با ایموبلایزرهای CIM در پراید مورد استفاده قرار گرفتند. این مدل‌ها دارای مراحل تعریف سوئیچ و بی‌کد کردن متفاوتی هستند که باعث افزایش امنیت خودرو می‌شود.

ایسیو SSAT

این مدل ایسیو در برخی مدل‌های پراید به کار رفته و فاقد حافظه فلش و رم هستند. ساختار داخلی آن شبیه SSAT‌های ایران‌خودرویی است و دارای برد با کیفیتی است که به سادگی دچار مشکل نمی‌شود.

زیمنس LZNF

این ایسیوها به دلیل کثرت خرابی معروف هستند و مشکلاتی نظیر ریپ زدن، دل زدن و خاموش شدن را ایجاد می‌کنند. بیشتر مشکلات این ایسیوها از ناحیه مغز برد است و کمتر قطعات و آی‌سی‌ها دچار مشکل می‌شوند. در دیاگ، خطاهایی نظیر سنسور اکسیژن و عدم احتراق نیز از نشانه‌های خرابی این ایسیو است.