در این بخش قصد دارم راجع به این سوال حرف بزنم که برای خودروهای ایرانی چه دیاگی بخریم؟ اصلا فرق دیاگ های ایرانی معروف با هم چی هست؟ بزار اصل سوال رو بپرسم، برای کار روی خودروهای ایرانی، موتورآزما بخرم یا نگارخودرو؟


خب شما که تا اینجا به دنبال این مطلب اومدین احتمالا می دونید که امروزه کار روی خودرو بدون داشتن دستگاه دیاگ و پروگرامر چندان معنی نداره. برای توسعه بازار کارتون و دوام آوردن توی این صنف، حتما نیاز دارید تا کار با این دستگاه ها رو یاد بگیرین و بعد بتونید ازشون استفاده کنید. پس طبیعتا من قصد ندارم در این نوشتار در مورد فواید دیاگ و یا نحوه عملکرد دیاگ خاصی توضیح بدم و یه راست می رم سر اصل مطلب.

اگه از دیاگ های تخصصی کلیپ، جی دی اس، پی پی اس بگذریم؛ دیاگ های مولتی برندی مثل لانچ، اتل، کارمن، ویمکس، مهاد، موتور آزما و نگار خودرو در بازار ایران موجود هستند. خوشبختانه من در طول این سال ها تونستم همه این دستگاه ها رو حداقل برای مدت چند ماهه داشته باشم و باهاشون کار کنم. در این مقاله قصد ندارم همه این دستگاه ها رو با هم مقایسه کنم بلکه به نظرم اومد بهتر هست فعلا دو تا از معروف ترین دستگاه های دیاگ ایرانی رو با هم مقایسه کنم یعنی دیاگ موتور آزمای ثمین و دیاگ نگار خودرو.

برای اینکه مقایسه درستی داشته باشم، نسل های مختلف هر دو دیاگ ساز رو تهیه کردم و از جنبه های مختلف باهاشون کار کردم. با واحد پشتیبانیشون چند بار تماس گرفتم و نحوه پاسخ دهیشون رو مورد بررسی قرار دادم، وضعیت بروزبودن و آپدیت بودن دستگاههای این دو شرکت رو هم در نظر گرفتم. 

در ادامه مقایسه دستگاه موتور آزما MAS(غیرلمسی و وای فای دار) رو با دستگاه نسل 1 پلاس نگار خودرو(وای فای دار) ملاحضه می کنید:

کیفیت بدنه و ساخت: از نظر جنس و کیفیت ساخت هر دو دستگاه، پلاستیک فشرده هستند و خیلی با هم تفاوت ندارند. دستگاه نگار محافظ ژله ای داره که اون رو مستحکم تر جلوه می ده و البته از نظر طراحی هم دستگاه نگار بهتر از موتور آزما عمل کرده و خلاصه رخ بهتری به دیاگش داده. دستگاه موتورآزما معمولا محصول رو با یک کاور چرمی عرضه می کنه که از نظر من کاور جالبی نیست و برای دستگاه خیلی گشاده!

نمایشگر: نگارخودرو برای صفحه نمایشگر از ال سی دی رنگی استفاده کرده که باعث شده عکس و نوشته خیلی خواناتر باشه و به کاربر لذت کارکردن رو میده. ال سی دی دیاگ موتورآزما گرافیکی هست و وقتی قصد داری خطا بخونی یا پارامترها رو چک کنی واقعا فکر می کنی داری یه متن روی کتیبه باستانی رو می خونی و این خیلی روی مخ من بود.

پوشش خودرویی در عیب یاب: دستگاه دیاگ هر دو شرکت نگار و موتورآزما، همه خودروهای داخلی  ایران خودرو، سایپا، زامیاد رو پشتیبانی می کنند. موتورآزما در بخش ایرانی ها خودروهایی که وارد بازار نشدن رو هم قرار میده مثلا از 1 سال قبل اینکه سهند، اطلس، ریرا یا آریا تولید بشن منوهاش توی دستگاه موتورآزما میاد البته قابل خرید برای مشتری ها نیست و من هم نمی دونم چقدر عملکردش صحیح هست.
در بخش خودروهای چینی، هر دو شرکت کمپانی های معروف موجود در ایران، مثل مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن و... رو پوشش می دن اما نگارخودرو کمپانی های چینی بیشتری داره مثلا کمپانی جیلی و ام جی رو کامل تر از موتورآزما داره یا اخیرا دیدم توی منوهاش KMC و لاماری هم اورده. در بخش خودروهای چینی هر دو شرکت ضعف هایی دارند مثلا تمامی پیکربندی های خودرویی رو ندارند یا گاهی کدخطا نمایش نمی دن، به نظر شخصی من چینی های این دو دستگاه در حد کار راه بنداز هست و اگر قصد دارین تخصصی روی چینی کار کنید لازم هست دیاگ لانچ هم تهیه کنید.

در بخش خودروهای خارجی غیر چینی مثل هیوندا کیا، تویوتا، بنز، موتورآزما سطح پوشش بهتری رو نسبت به نگارخودرو ارائه می ده برای مثال نگار اصلا تویوتا یا بنز نداره ولی موتورآزما موتور و برخی از یونیت های ضروری تویوتا یا بنزهای کلاس قدیمی رو توی دستگاه اورده. اگر کسی بخواد در حد کارراه بنداز تویوتا یا بنز رو دیاگ بزنه دستگاه موتورآزما رو می تونم بهش توصیه کنم ولی باز هم می گم کار تخصصی نیاز به دیاگ تخصصی داره نه دیاگ های مولتی برند.

دانلود و ریمپ: در بخش دانلود ایسیوموتورها این دو شرکت با هم رقابت پایاپایی دارند و هر چند وقت یکبار یکی از آنها دانلودهای خاصی اضافه می کنه. در بخش ریمپ طبق تجربه بیشتر افراد، ریمپ های نگارخودرو خیلی خوب عمل می کنه و روی خودرو محسوس هست. در بخش دانلود یونیت های غیر ایسیوموتور مانند یونیت های ترمز، پشت آمپر، گیت وی و ....، دستگاه موتورآزما خیلی بیشتر از نگارخودرو از دانلود این یونیت ها پشتیبانی می کنه.

قابلیت پروگرام کردن از طریق GPT که در ایسیوهای کیزنس و ME17 کاربرد دارند، در دستگاه نگارخودرو وجود دارد اما موتورآزما این قابلیت ها رو هنوز اضافه نکرده است.

پشتیبانی و مشتری مداری: در این مورد قطعا شرکت نگار بهتر از موتورآزما عمل کرده و این موضوع رو میشه با پاسخگویی کارشناسان شرکت نگار متوجه شد. متاسفانه گاهی کارشناسان جواب های غیرتخصصی می دهند که نخواستم در این مقایسه لحاظ کنم و فقط خواستم در حالت کلی پاسخگو بودن شرکت رو مورد ارزیابی قرار بدم که نگار توی این مورد با اختلاف بالا قرار داره.

عملکرد: هر دو شرکت بصورت هفتگی یا ماهانه آپدیت ارائه می دن تا مشکلات قبلی موجود در برنامه ها رو رفع کنند، همین مطلب نشون می ده که دیاگ سازها نواقص زیادی دارند. به نظرم این مشکلات در خودروهای ایرانی جدید بیشتر دیده میشه که احتمالا بخشی از اون برمی گرده به ناهماهنگی سازنده ها با دیاگ سازها! تعداد آپدیت های موتورآزما معمولا بیشتر از نگارخودرو هست و سریعتر بروزرسانی دستگاه رو انجام میده که یک مزیت برای اون محسوب میشه.

نوآوری و قابلیت های جدید: در این زمینه نگارخودرو در سال های اخیر خوب عمل کرده و ماژول هایی مانند داینو، تستر باتری، راهنمای عیب یابی و راهنمای دانلود رو به بازار معرفی کرده اما از موتور آزما ماژول جدید قابل توجهی ندیدم که معرفی کنم.

 قیمت: محاسبه قیمتی نرم افزارهای این دو شرکت کار دشواریه چون نحوه فروش و پکیج بندی های هر کدام متفاوت هست. اما از نظر من در حالت کلی قیمت های این دو شرکت نزدیک به هم هستند. موتورآزما بابت هر یونیت جدید حتما مبلغی دریافت می کنه ولی نگار گاهی یونیت های جدید رو به بسته های قدیمی خودش رایگان اضافه می کنه و گاهی هم خودروهای جدید رو جداگانه می فروشه. در کل به نظرم از لحاظ قیمت در نهایت تفاوت چندانی با هم ندارند.


در پایان خواستم بگم قطعا می شد در مورد جزییات محصولات این دو شرکت خیلی بیشتر حرف زد یا خاطراتی رو از مشکلات کارکردن با هر کدوم از این دستگاه ها براتون بگم اما هدف من این بود یه نگاه جامع و مقایسه ای از این دو شرکت ارائه بدم و انتخاب رو با توجه به حوزه کاریتون بر عهده خودتون بزارم، امیدوارم که موفق بوده باشم. خیلی هم سخت نگیرید چندان با هم فرق نمی کنند، همونی رو که باهاش راحت تر هستید انتخاب کنید و بعد مهارت و تجربه خودتون رو بالا ببرید.

این هم بگم که هر دو شرکت نگارخودرو و موتورآزما محصولات نسل جدید و لمسی خودشون رو به بازار معرفی کردند، در صورتی که علاقه مند به کارکردن با دستگاه هایی با صفحه بزرگ تر و لمسی هستید می تونید نسل جدید این دیاگ ها رو تهیه کنید.